Wednesday, June 8, 2016

Bulan

25th December 2015

Salam Mailudur Rasul, pesan ku, dan kau membalas yang sama.

Ketika itu aku sedang liburan bersama famili di Port Dickson. Sengaja aku berjalan-jalan, mengambil udara dan ruang sendiri malam itu. Walaupun pemandangan yang di jamahi ini tidak begitu indah.
Lantas, aku terpikir untuk menghantar pesanan pada kau. 

Itupun, setelah aku berkira-kira kita tidak berhubungan selama beberapa hari. Itu bukan isunya, ketika itu hati ini bukan mutlak untuk kau. Aku yakin kau juga berpendapat sedemikian. Jadi tidak ada apa yang salah jika kita tidak berhubungan seketika.

Hafiz, tengok bulan! Kau menyambung pergaulan kita.

Pertama kali dalam seumur hidupku, aku disuruh menatap bulan.

Ya, bulan penuh malam ini, balas ku.

Aku jadi kurang mengerti apa yang tersirat di hati kau ketika itu.

Cuma yang aku paham, kau rindu padaku, setelah berhari-hari kita tidak berhubungan.

Mengapa tidak kau luahkan saja rasa itu.

Mengapa mesti menjadikan bulan sebagai simbolik kepada perasaan itu?

No comments: